Ez a könyv egy rettentő jó bevezető a fiataloknak arra, hogy hogyan legyenek tudatos gondolkodók, avagy polgárok.
Tóth Máté által vitt brandet lehetne úgy is hívni, hogy Puzsér 2.0. Közös jellemzőik: olvasmányos írás, a politikai kettéosztottság meghaladása, bulvár, média, politika, és egyéb területek rendszeres erkölcsi tetemrehívása. (Függetlenül. Az alapvető értékek mentén.) Az szerintem tényszerűen kijelenthető, hogy a cikkeiben, publicisztikáiban több erő, kreativitás, tartalom van, mint Magyarország vezető közéleti lapjainak publicisztikáinak hatalmas részében. Tibi atya ideológiai beállítottságát úgy jellemezném, hogy konzervatív-liberális. Erősen megtalálhatóak az írásaiban a Puzsér-Schiffer András-i, vagy akár a Jordan Peterson-i gondolatok. Ezt a könyvet azért is nevezném a "közép kiskátéjának", mert a legalapvetőbb dolgokat, mint a tudatos gondolkodás, szociális média kezelése, és a "post truth" világban segít megtalálni az utat vissza az alapvető értékeinkhez. A könyvet az útkereső fiataloknak ajánlanám, szerintem ez a könyv a 15-25 éves fiatalok számára lett pozicionálva. Nagyon sok új dolgot nem fogsz találni benne, ha tudatosan éled az életed, és már tisztában vagy az élet girbe-görbe furcsaságaival. De tudom ajánlani másoknak is elolvasásra, mert a könyv egy értelmes Y generációs kisebb-átfogó értelmezése a mai világról, és az idősebbek is találhatnak benne egy-két új hasznos információt.
Tibi atya szerkesztői csoport egyik vezető arca: Tóth Máté Fotó: Sióréti MN
A jövő alakulása a fiatalok gondolkodásának mentén fog változni. A brandnek több mint 1,2 milliós elérése van, és ezek nagy részben fiatalok. A közép egyik legmeghatározóbb alakja, Schiffer András, azért lépett vissza, mert nem volt mögötte meg az értelmiségi bázis, a hálózat, a tömeg, a szavazók. Tibi atya a népszerűségét a jó ügy érdekében, rettentően jól használja. Hatékonyan érvel a 30 éve tartó politikai összevisszasággal szemben, és meglepően pontos társadalomkritikai diagnózisai vannak. Tibi atya online tevékenysége egy elég erős motorja lehet a közép mint politikai kultúra meggyökerezésében.
2021.06.27-ei állapot
2022-ben ennek a kultúrának a megerősödése megkérdőjelezhetetlennek tűnik. Schiffer András körei, Lányi András, Sólyom László, Kukorelly, FAM, Puzsér, de már egy erős ismertséggel rendelkező Vona Gábor is teljes mellszélességgel ezt az irányt látszik követni. (A kulturális térből érkező "fókuszcsoport" arca is berúgta az ajtót a nagyon erős kulturális kritikáival. Puzsér v.3 egy eléggé degradáló nevesítés rá, de az intellektuális szintet tekintve, a valós polgári attitűd képviseletében, és kritikai élességét tekintve, mindenképpen minimum egy szinten van vele...) Ennek a "hálózatnak" jelenleg ők a főbb arcai, de többek között még ide sorolható Pottyondi Edina, a Szélsőközép szerzői gárdája, az Azonnalin is nagyon sok jó "tollú" újságíró van, akik értik a valódi rendszerváltáshoz szükséges kiindulópontokat stb. Mint kb. minden irányzat, ez is alulról nyitott, és én eléggé sok szimpatizáló, vagy akár csatlakozni vágyó embert látok. A növekedési potenciál mindenféleképpen benne van.
A közép mint politikai spektrum lefedésére talán az LMP volt az eddigi legjobb próbálkozás. (Ám a jobboldalon is volt egy ilyesfajta próbálkozás, lásd: Vona Gábor Jobbik, ugyanilyen sikerekkel...) Mondjuk az LMP 2009-es megalakulásakor erősen benne volt a levegőben „az új SZDSZ”-es hangulat, és így a későbbi pártszakadások jobban megérthetőek. A középre nyitás, a Fidesz, vagy a bizonytalan, esetleg a nem szavazók meggyőzése háttérbe szorult sokak számára a pártban, a balos identitásuk megélésének, és az orbáni hatalom mindenféleképpen való leváltásának kárára.
A schifferista önállóságot képviselő egységnél a „Nem lépünk választási szövetségre a 2010 előtti világgal sem. Ezzel a nulla önreflexióval rendelkező világgal szemben is jöttünk létre.” ütközés után bizony nem sok ember maradt meg. Schiffer András is elismerte, hogy egy világosabb agendával-célokkal rendelkező közösséggel kellett volna neki indulni, ahol pl. a régi korrupt hatalom legitimálása, restaurálása, és újra hatalomba emelése nem elfogadható.
Egy egységesebb, lecsiszoltabb, érthetőbb, az elmúlt 30 év politikáját valóban meghaladó imázzsal kell nekivágni.
Ez a távolabbi jövő zenéje, de egy esetleges "középként" értelmezhető párttá alakulásnál világosan kell látszódnia, hogy egyáltalán nem út a kétosztatú politikai lövészárkokba ugrálás, és erősebben kell szűrni az efajta haszonlesőket, nem úgy, ahogy az LMP-ben ezt 2009-ben nem tették meg. De ez legyen majd már a jövőbeni felső vezetés gondja...
Ezt a kisebb írást csak kis összegzésként írtam meg a középről, és a hozzákapcsolható értelmiségi közegről, mert ez a „fideszatyázás”, meg a „pancsoltszesztvízjellelellátózás” olyan körökben is megy, ahol magasabb szellemi színvonalat várnék el. + Sokan nem is érzékelik az orruk előtt kialakuló új politikai spektrumot. Igen, a fentebb megnevezett embereknek több témában eltérő véleményük van. De a GyurOrbán, vagyis a csendes polgárháború kibeszélésében, megoldásában, meghaladásában, a valódi polgári kultúra erősítésében, a tudatos gondolkozás favorizálásban, a rendszerváltással való valódi szembenézésben stb. mindenképpen egyetértenek. Lényeges, hogy autentikusan kérik számon az erkölcsi-szellemi és minőségi elveket az élet különböző területein a lényeglátó/értelmes és átfogónak mondható társadalomkritikai megállapításaikkal. (Igen, még egy Vona Gábor is, akinek "megüdvözülése" nekem teljesen őszintének tűnik.)
Ui. Tibi Atyáról: Ezt a "jajj a fiataloknak promózza az alkoholt" álnaivitást hagyjátok meg a KDNP ifjúságitagozatának. (Ez a „fiataloknak való alkohol targetálás” amúgy sem igaz: „5+1 hazugság, amit az Index ír rólam".) Meg ezt a "jajj külföldi mémeket fordít le", még így is inkább a színvonalasabb magyar mém oldalakhoz sorolható be... Ám összhatást tekintve ez a részeges-pedofil-pap mint brand „arc” választás szerintem is eléggé igénytelen. (Értem, hogy darkhumorból építették fel a brandet, de napszemüvegben pohárból bort ivó pap baszomnagy logója a belváros közepén szerintem meglehetősen ciki.) Ettől függetlenül látom a mögöttes igényes tartalmat, és azt, hogy ebből az egész rossz márkakép választásból egy elég jól jövedelmező vállalkozásláncot tudtak felépíteni. Lehet nekik van igazuk. Lehet kritizálni a brandet, lehet a véleményeivel nem egyetérteni, de azt elvitatni, hogy a közbeszédet, és az intellektuális vitákat nem egy minőségibb irányba tolták el, azt nem.